Stire

Premieră: Sistem inteligent de avertizare a șoferilor la trecerile de pietoni nesamforizate

10.02.2023 ⋅ 0 comentarii

Comunicat de presă

Timiș. 9 februarie 2023

Un sistem inteligent de avertizare a șoferilor la trecerile de pietoni nesemaforizate a fost pus


în funcțiune în premieră, lângă Timișoara – în comuna Dumbrăvița


● Sistemul folosește inteligența artificială, camere video pentru a detecta pietonii care vor

să treacă strada pe la o trecere nesemaforizată și pentru a-i avertiza pe șoferi asupra

locației acestora.

● Sistemul pilot a fost creat de o echipă de tineri din Timișoara și are ca scop reducerea

numărului de accidente și de incidente în trafic.

● Sistemul a fost oferit gratuit comunității pentru a fi testat și pentru a-și dovedi eficiența.

Cine l-a creat?

Sistemul a pornit de la ideea de a folosi inteligența artificială, algoritmi de calcul și sistemele de

avertizare pentru a preveni accidentele și incidentele din trafic. El fost creat de o echipă de

tineri specialiști din Timișoara. Aceștia și-au dorit să găsească o soluție pentru a-i proteja pe cei

mai vulnerabili participanți la trafic – pietonii. Astfel, au creat un start-up, Blume Technologies,

și, timp de 6 luni au lucrat la acest sistem pilot.

„Noi am creat acest sistem ITS (Intelligent Transport System) care își propune creșterea

siguranței celor mai vulnerabili participanți la trafic, vorbim de pietoni. Noi aici ne referim mai

ales la copiii care trebuie să treacă zilnic o trecere nesemaforizată de lângă școală, însă sistemul

va fi eficient și acolo unde vizibilitatea este redusă pentru șoferi din cauza arhitecturii străzii, sau

acolo unde există riscuri mari și amplasarea unui semafor clasic ar îngreuna mult traficul.”, a

spus Robert Olariu de la Blume Technologies.

Pentru a-l pune în practică, au primit sprijin financiar prin programul ERA ZERO. Zero Accidente.

Zero Emisii – dezvoltat de Fundația Comunitară Timișoara, cu sprijinul ZF Group și au beneficiat

de consultanță, inclusiv din partea Inspectoratului de Poliție Județean Timiș.

Sistemul implementat în Timiș este singurul de acest gen din țară.

„Prin acest tip de program, Fundația Comunitară Timișoara sprijină inovația și soluțiile noi

pentru a crește siguranța participanților la trafic. Ne dorim ca, după perioada sa de testare,

sistemul să își dovedească eficiența, să poată fi dezvoltat și implementat la cât mai multe treceri


de pietoni nesemaforizate, astfel încât să fie redus numărul de accidente”, a declarat Daniela

Chesaru, director executiv al Fundației Comunitare Timișoara.

„Noi, la ZF Group, ne preocupăm și suntem dedicați să modelăm, cu inginerii noștri care

dezvoltă tehnologiile viitorului, generația următoare de mobilitate. Este obiectivul pe care îl

urmărim zi de zi, așa că am spus din prima «Da!» atunci când am fost invitați să sprijinim

această inițiativă. Suntem mai mult decât bucuroși atunci când putem contribui la un viitor al

mobilității mai sigur, cu zero accidente și zero emisii, așa cum își propune, de altfel, Fondul ERA

ZERO. Sunt, de altfel, cele mai mari provocări ale mobilității urbane de astăzi. Pe de altă parte,

ZF Group susține, prin acțiunile în care se implică, inclusiv componenta de educare a comunității

cu privire la siguranța în trafic. Înțelegem că infrastructură adecvată și respectarea regulilor de

circulație ne vor conduce spre îndeplinirea obiectivelor noastre.”, Dr. Ing. Sever Scridon –

Managing Director ZF R&D Tech Center Timișoara

„E o bucurie să vedem că acest sistem este acum pus în practică. Am discutat despre el cu

echipa de proiect de la faza de idee, și am încercat să venim cu expertiza noastră, din punctul de

vedere al Poliției și al comportamentului participanților la trafic. Credem că acest tip de sistem

inovativ poate juca un rol important în reducerea accidentelor și astfel, reducerea numărului de

victime și de daune materiale.”, a spus inspector principal Ionuț Lazăr, Poliția Rutieră Timiș.

Sistemul a fost montat în comuna Dumbrăvița, lângă Timișoara, în apropierea școlii din

localitate, fără niciun fel de cheltuieli din partea administrației locale.

Cum funcționează?

Sistemul este amplasat acum în zona școlii Dumbrăvița, Timiș, la o trecere de pietoni

nesemaforizată și folosește două camere video, una pe fiecare parte a șoselei, pentru a detecta

prezența pietonilor în zona de trecere. În momentul în care camerele video detectează pietonii,

sistemul acționează semnale luminoase pentru a avertiza șoferii de prezența pietonilor pe

partea de carosabil unde se află aceștia și atrage atenția asupra acestora. Pe timp de noapte,

sistemul va ilumina trecerea de pietoni, iar în cazul în care se află pietoni la trecere, aceasta va

fi supra-iluminată.

„Dacă un pieton așteaptă la trecere – semnalele luminoase se vor aprinde în galben, pe partea

lui, pentru a atrage atenția șoferului asupra pietonului. Noi am lucrat și la algoritmi de predicție

pentru a determina pe viitor și activitatea de pe trotuar, să putem determina cine se pregătește

să ajungă pe trecerea de pietoni. Folosim direcția de deplasare, viteza, poziția corpului. Acest

algoritm este încă în lucru și va ajuta la avertizarea șoferului, oferindu-i acestuia un timp

suplimentar de frânare”, explică Robert Olariu, director executiv Blume Technologies.


Care va fi următoarea etapă?

Timp de șase luni, sistemul și tot ceea ce presupune acesta va fi testat de către specialiștii IT din

cadrul Blume Technologies. Tinerii își doresc să aducă îmbunătățiri suplimentare pentru a

avertiza suplimentar și pietonii de prezența mașinilor care se apropie pe trecerea de pietoni și

își doresc să mai amplaseze un astfel de sistem și în altă locație. Tinerii își doresc să creeze un

prototip ce va fi patentat și va putea fi implementat pe scară largă.

Despre program

Programul Era Zero. Zero Accidente. Zero Emisii are drept scop identificarea provocărilor locale

generate de mobilitatea urbană și găsirea de soluții pe două teme principale: siguranța în trafic și

poluarea cauzată de traficul rutier în zonele urbane. Fondul Era Zero s-a adresat în special studenților și

specialiștilor din domenii diverse care au putut aplica în echipe interdisciplinare pentru dezvoltarea de

proiecte care generează soluții pentru comunitate.

Despre FCTM

Fundația Comunitară Timișoara a fost înființată în anul 2016, cu scopul de a sprijini inițiativele locale și a

realiza conexiuni, sprijinind astfel dezvoltarea armonioasă a comunității. Printre proiectele derulate se

numără Timotion, Fondul Științescu, Cercul de donatori, Resilience Lab, Talk the walk, Meet (in) Nature,

Activism Civic în practică, Solidari în fața COVID-19, Oxigen pentru Timișoara, Ro Bike Valley, Fondul

pentru un viitor mai bun în comunități

Despre ZF

ZF este o companie globală, de tehnologie, care furnizează sisteme pentru autoturisme, vehicule

comerciale și tehnologie industrială, asigurând următoarea generație de mobilitate. ZF permite

vehiculelor să vadă, să gândească și să acționeze. În cele patru domenii tehnologice privind controlul

mișcării vehiculelor, a siguranței integrate, a conducerii automate și a mobilității electrice, ZF oferă

soluții complete de produse și software atât pentru producătorii de vehicule consacrați cât și pentru

furnizorii de servicii de transport și mobilitate, recent stabiliți. ZF electrifică o gamă largă de tipuri de

vehicule. Cu produsele sale, compania contribuie la reducerea emisiilor, la protejarea climei și la

intensificarea mobilității în siguranță.

În România, ZF are aproximativ 5.000 de angajați în cinci locații din România (Timișoara, Roman, Oravița,

Lupeni, Marghita). Printre acestea se numără și ZF R&D Tech Center Timișoara, care s-a desprins din

divizia de automotive a furnizorului român de servicii de inginerie BeeSpeed și face parte din ZF din

ianuarie 2019. BeeSpeed lucra deja pentru Divizia ZF Active Safety Systems (fosta parte a TRW) din 2008.

ZF R&D Tech Center din Timișoara va deveni un hub major în activitatea de cercetare și dezvoltare la

nivel global al ZF Group.

fashiondays.ro