Stire

Copiii nu mai vor bullying in scoli. Ce propun

06.06.2022 ⋅ 0 comentarii

Copiii cer măsuri concrete anti-bullying în școli: Propunerile de la Forumul Copiilor,


înaintate autorităților


București, 3 iunie 2022: Amenințarea cu violența fizică și / sau umilirea, violența fizică și distrugerea

bunurilor personale, interdicția de a vorbi / interacționa cu un alt coleg, răspândirea de zvonuri cu caracter

denigrator, excluderea din grup, izolarea socială sunt situații cu care copiii se confruntă frecvent în școlile

din România.

Timp de două zile, cei 100 de copii participanți la Forumul Copiilor, din 14 județe și din București au

analizat cauzele pentru care bullyingul încă este prezent în școli și au identificat soluții pe care le-au

prezentat, astăzi, 3 iunie, autorităților.

”Considerăm că principala problemă o reprezintă lipsa relațiilor sănătoase dintre copii, profesori și

părinți. În opinia noastră, bullyingul este problema copiilor, dar responsabilitatea adulților, de

aceea avem încredere că veți lua în considerare propunerile noastre”, au spus copiii la întâlnirile

cu reprezentanții autorităților: Ministrul Educației, domnul Sorin Cîmpeanu, Ministrul Sănătății,

domnul Alexandru Rafila, Președintele Comisiei pentru Învățământ din cadrul Senatului,

doamna Monica Anisie și Consilierul de stat din Cancelaria Prim-Ministrului, doamna Maria

Mădălina Turza.

Iată ce propuneri au copiii:

PRIORITIZAREA MĂSURILOR CARE CONTRIBUIE DIRECT LA ÎMBUNĂTĂȚIREA

CLIMATULUI ȘCOLAR:


 Dorim să preîntâmpinăm situațiile în care copiii sunt educați sau sunt supravegheați de

persoane care au comportamente nepotrivite pe care copiii le-ar putea prelua sau care

îi pot afecta. De aceea credem că recrutarea profesorilor trebuie să se facă având la

bază inclusiv criterii care țin de sănătatea emoțională.

 Crearea de programe pentru starea de bine a profesorilor. Considerăm că și profesorii

au nevoie de serviciile unui specialist, cu un rol asemănător cu cel pe care îl are

consilierul școlar în relație cu copiii. Ne dorim ca profesorii să aibă posibilitatea de a

apela gratuit la un psiholog pentru un număr de câteva ședințe pe perioada unui an

școlar.

 Vrem să existe evaluări periodice ale profesorilor, evaluări reale, independente și care

să nu fie corelate cu gradele didactice.

 Ne dorim mai mulți consilieri școlari, fără alte atribuții administrative și fără normă

didactică.

 Sisteme de raportare anonimă a abuzurilor sau situațiilor de bullying, pentru că

experiența ne-a arătat că modul actual de raportare duce la etichetare, victimizare și

uneori la noi abuzuri.

 Ne dorim să avem ocazia să ne exprimăm și să ne cunoaștem mai bine cu profesorii, să

împărtășim și alte experiențe care să ne dea ocazia să dezvoltăm relații deschise, în

afara orelor de curs.


2

 Recunoaștere publică a școlilor preocupate de starea de bine a întregii comunități

educaționale (elevi, profesori, părinți) și a profesorilor care se implică activ și au

rezultate în prevenirea situațiilor de bullying.


ASIGURAREA RESPECTĂRII DREPTULUI LA PARTICIPARE REALĂ A COPIILOR:

 Vrem să fim întrebați și ascultați în mod real înainte de a se face schimbări care ne

afectează direct, de exemplu: modificarea structurii anului școlar, modul de organizare

a orelor, metodele de evaluare folosite, includerea de noi materii etc.

 Ne dorim cursuri sau workshopuri în care să învățăm cum se realizează o evaluare

utilă și cum putem comunica feedback către profesori astfel încât să fie luat în

considerare și să se regăsească în modul în care se desfășoară orele ulterior.

 Respectarea legislației de către școli și asigurarea reprezentării autentice a elevilor în

toate problemele care îi privesc, inclusiv o reprezentare mai largă în consiliile de

administrație sau în grupurile de acțiune antibullying.

 Motivarea elevilor și asigurarea de modalități de participare activă pentru un număr cât

mai mare de copii, existând în școli un tipar prin care câțiva colegi ajung să ne

reprezinte în mai toate proiectele sau grupurile în care avem dreptul să participăm.

COLABORAREA DINTRE GUVERN, MINISTERE ȘI ORGANIZAȚII PENTRU CA

ȘCOLILE SĂ DEVINĂ COMUNITĂȚI EDUCAȚIONALE SIGURE:


 Ne dorim ca educația să fie prioritară pentru guvern și să fie alocate bugete care să

permită formarea profesorilor sau a voluntarilor (elevi mai mari ca vârstă). Cei instruiți

să poată organiza în școli activități interactive prin care să devenim mai conștienți

despre cum să ne comportăm pentru a nu discrimina, a nu jigni sau a nu exclude

colegi.

 Să existe campanii și programe naționale care cultivă empatia, adresate copiilor,

profesorilor și părinților, prin mijloace potrivite și cu mesaje adaptate pentru fiecare

categorie.

 Găsirea de soluții pentru ca atât copiii cât și părinții să își poată petrece mai mult timp

împreună (de ex: Ziua familiei – zi liberă, spații publice potrivite pentru activități

sportive sau recreaționale pentru copii și părinți).

 Identificarea și bugetarea programelor de pregătire pentru părinți, adaptate etapei de

dezvoltare în care se află copilul.

 Posibilitatea de a apela la consiliere și de a primi materiale informative privind

educația pozitivă sau educația pentru sănătate (sănătate emoțională, sănătatea relațiilor,

prevenirea comportamentelor nesănătoase sau riscante).

 Intervenții prompte prin colaborarea dintre instituții care să le arate elevilor că

abuzurile și violența de orice fel, inclusiv bullying, nu sunt tolerate.


În analiza dată publicității de Salvați Copiii, la 1 iunie 2022, se arată că 1 din 2 copii este expus unei forme de

violență fizică, emoțională și sexuală, în vreme ce 41,5% dintre copii trăiesc în risc de sărăcie sau excluziune

socială. În 2021, un copil din trei s-a confruntat cu stări de anxietate și a avut nevoie de consiliere și suport


3

psiho-emotional, procentul crescând la peste 50% în cazul adolescenților, mergând până la consecințe extrem

de grave, și anume tentative de suicid.

Conform anchetei sociologice derulate de Salvați Copiii în 2017, anual, 400.000 de copii sunt angrenați în

forme variate de bullying/cyberbullying, 200.000 de copii sunt victime ale violenței fizice, iar alți 200.000 sunt

autori ai faptelor de lovire, intimidare, amenințare. Violența este prezentă în viața copiilor din România și

comportamentele de bullying sunt o oglindă a comportamentelor violente ale adulților în relație cu copiii.

Forumul Național al Copiilor a debutat încă din anul 2000, ca o componentă a programelor educative

în domeniul Drepturilor Copilului din nevoia de a asigura exercitarea dreptului la opinie și

participare pentru toți copiii. A devenit un exemplu de bune practici pentru alte organizații și

instituții care promovează dreptul copiilor la participare și, de asemenea, a fost prezentat Comisiei

Europene ca instrument de consultare a copiilor cetățeni europeni.

În cele 21 de ediții desfășurate au fost implicați peste 8000 de copii și voluntari din întreaga țară,

inclusiv copii cu dizabilități, copii refugiați, copii de etnie romă sau aparținând categoriilor

vulnerabile. Anual, au fost abordate subiecte de interes pentru copii, precum: drepturile copilului,

violența în școli, accesul la servicii de sănătate și consiliere, lipsa accesului la educație pentru

sănătate ori asistență medicală, traficul de copii, exploatarea prin muncă, sărăcia educațională,

educația emoțională etc. Evenimentul a adus împreună copii și autorități relevante, oferind

posibilitatea unui dialog structurat care să genereze recomandări concrete în sprijinul soluționării

problemelor identificate de copii.

Ediția a XXII-a a Forumului Național al Copiilor este organizată în cadrul programului

Alegeri Sănătoase, program susținut de Kaufland România încă din 2017.

Persoană de contact: Cristina Adam, coordonator program ”Alegeri Sănătoase”,

cristina.adam@salvaticopiii.ro , tel. 07444717073.

Despre Organizaţia Salvaţi Copiii:

De 32 de ani, Salvați Copiii România construiește programe sociale, politici publice și practici solide în

beneficiul copilului din România. Expertiza și complexitatea proiectelor la nivel național fac din organizație o

instituție socială esențială, al cărei rol este medierea între societate și autoritatea publică, în beneficiul

copilului. În cele peste trei decenii de activitate, Salvați Copiii a intervenit activ în societate, identificând

soluții concrete pentru protejarea și sprijinirea copiilor vulnerabili, și a militat, în același timp, pentru o

colaborare viabilă cu autoritățile decidente, pentru asigurarea interesului superior al copilului. Salvați Copiii

și-a asumat rolul de supraveghere vigilentă a autorităților publice, în așa fel încât acestea să implementeze

politici publice de durată care să corecteze cauzele care duc la vulnerabilizarea copiilor. Totodată, organizația

a reușit să creeze rețele active de solidaritate, prin încurajarea responsabilității sociale a companiilor și a

societății, în sens larg. În calitate de membru al Save the Children, cea mai mare organizaţie independentă din

lume care promovează drepturile copilului şi care cuprinde 30 de membri şi desfăşoară programe în peste 120

de ţări, VIZIUNEA noastră este o lume care respectă, pentru fiecare copil, dreptul său la supraviețuire,

educație, protecție și participare, asumându-ne MISIUNEA de a obţine progrese importante privind modul în

care copiii sunt tratați și producerea schimbărilor imediate și de durată în viaţa acestora. Peste 2.900.000 de

copii au fost implicați în programele și campaniile Organizației Salvați Copiii.

fashiondays.ro