Stire

Anchetă: 71% dintre familiile vulnerabile renunță la cheltuielile cu îmbrăcămintea și încălțămintea, 24% reduc cheltuielile cu alimentele

28.11.2023 ⋅ 0 comentarii

Anchetă Salvați Copiii: 95% dintre familiile vulnerabile nu și-au mai permis cheltuieli elementare, în

ultimul an; 71% dintre ele au renunțat la achiziția de îmbrăcăminte și încălțăminte pentru copii.

Salvați Copiii România anunță cea de-a 23-a ediție a Festivalului Brazilor de Crăciun, polul de solidaritate al anului


  • Majoritatea covârșitoare (95%) a familiilor ai căror copii sunt integrați în programele educaționale

ale Organizației Salvați Copiii România nu mai pot acoperi nevoile de bază, cum ar fi tratamente

medicale, alimente și îmbrăcăminte pentru copii.

  • Copiii români sunt cei mai expuși riscului de sărăcie și excluziune socială, dintre toate statele UE, cu o

rată de 41,5% (doi din cinci); la nivelul UE, unu din patru copii trăiește la limita sărăciei.

  • De-a lungul celor 22 de ediții, prin intermediul Festivalului Brazilor de Crăciun au fost colectate

fonduri în valoare de peste 8 milioane de euro; 211.127 de copii din medii sociale vulnerabile au

primit ajutor pentru integrarea socio-educațională.

  •  Pentru cea de-a 23-a ediție, designeri și artiști români au creat brazi unicat, care vor fi licitați în

seara de 8 decembrie, în cadrul Galei organizate în parteneriat cu Muzeul Național de Artă al

României.

  • Vio (9 ani) este la Salvați Copiii încă din prima ei zi de școală. A devenit un model de consecvență și

perseverență, știe în fiecare zi temele primite, lucrează suplimentar și la Centrul Educațional și acasă.

În spatele copilului cuminte și conștiincios se află doi bunici care fac tot ce le stă în putință pentru ca

Vio să poată merge la școală zi de zi.


București, 27 noiembrie 2023: Criza costului vieții a afectat în mod semnificativ categoriile sociale

vulnerabile: majoritatea covârșitoare (95%) a familiilor ai căror copii sunt integrați în programele

educaționale ale Organizației Salvați Copiii România nu mai pot acoperi nevoile de bază, cum ar fi

tratamente medicale, alimente și îmbrăcăminte pentru copii. Astfel, în decursul ultimului an, 71%

dintre familiile vulnerabile s-au văzut nevoite să renunțe la cheltuielile cu îmbrăcămintea și

încălțămintea, în vreme ce 24% au redus din cheltuielile cu alimentele, arată datele unei anchete

sociologice derulate de Salvați Copiii România. În acest context, Organizația Salvați Copiii și-a

intensificat în anul 2023 programele de prevenire a abandonului școlar, reintegrare școlară și sprijin

socio-pedagogic pentru copiii victime ale sărăciei și dedică cea de-a 23-a ediție a prestigiosului

Festival al Brazilor de Crăciun strângerii de fonduri pentru susținerea educației copiilor vulnerabili.


Cele mai multe dintre familiile beneficiare ale programelor Salvați Copiii România (51,58%) au un venit

de sub 400 lei/membru de familie, 32,48% dintre familii declară un venit sub 600 lei/membru de familie

și doar 15,9% afirmă că venitul pe membru de familie depășește 600 lei.


Familiile cuprinse în anchetă au declarat că au fost nevoite să renunțe la anumite cheltuieli, după cum

urmează:


• 71% au renunțat la cheltuielile cu îmbrăcămintea și încălțămintea;

• 35% au renunțat la cheltuielile legate de activități extrașcolare;

• 12% dintre familii au renunțat la achiziția de jocuri și jucării.


În ceea ce privește alimentele, 24% dintre familiile vulnerabile au diminuat bugetul alocat alimentelor.


Gabriela Alexandrescu, Președinte Executiv Salvați Copiii România, a vorbit despre consecințele

dramatice ale sărăciei asupra copiilor: “Un copil care trăiește sub pragul de sărăcie este un copil

subnutrit, cu o sănătate precară și, mai mult, cu șanse diminuate de a-și depăși vulnerabilitățile

mediului. De aceea este crucial accesul la educație, laolaltă cu politici sociale integrate, care să

corecteze vulnerabilitățile. Sărăcia omoară educația, iar responsabilitatea noastră e să diminuăm cât

mai mult efectele sărăciei asupra copiilor.”


„Unul dintre cele mai rodnice parteneriate ale MNAR este cel cu organizația Salvați Copiii. Oferim cadrul

pentru o excepțională expoziție de artă contemporană cu caracter caritabil dar și programe educative

desfășurate la muzeu pe tot parcursul anului pentru copiii și tinerii aflați în grija acestei asociații.

Considerăm, alături de conducerea Asociației Salvați Copiii, că educația și cultura fac parte din nevoile

fundamentale ale ființei umane", a adăugat Călin Stegerean, directorul general al Muzeului Național de

Artă al României.


Festivalul Brazilor de Crăciun: Lumea bună face lumea mai bună!


În mod tradițional, Festivalul Brazilor de Crăciun s-a impus ca evenimentul caritabil de marcă, pus în

slujba susținerii accesului la educație egală pentru copiii vulnerabili.


În cele 22 de ediții de până acum, au fost strânse fonduri de 8.102.000 Euro, care au sprijinit integrarea

socio-educațională pentru 211.127 de copii.



Gratie celor 22 de ediții ale Festivalului Brazilor de Crăciun, educația s-a transformat în șansă reală și

putere, astfel:

  •  147.895 de copii au beneficiat de sprijin socio-economic, pentru a putea fi integrați educațional

și pentru a se preveni abandonul școlar;

  •  48.299 de copii au fost incluși în programul Școala după Școală și educație remedială;

 10.009 de copii au participat la Grădinițele Estivale;

  •  4.924 de copii au fost recuperați educațional, prin programul A Doua Șansă.
  •  102 biblioteci școlare au fost dotate cu 76.000 de cărți.


Numai la ediția precedentă, fondurile de 820.000 euro au asigurat în anul 2023 servicii educaționale și

sociale pentru 42.000 de copii, după cum urmează:


  •  Servicii directe pentru 12.000 de copii (programe de tip Grădinițe și școli de vară, Școala după

Școală, A doua Șansă și sprijin educațional și social pentru continuarea studiilor);

  •  10.000 de copii au beneficiat de servicii educaționale îmbunătățite, ca urmare a formării

cadrelor didactice (250 de specialiști formați);

  •  20.000 de copii au beneficiat de condiții mai bune de învățare în urma dotării a 40 de

școli cu cărți pentru biblioteca școlară, rechizite, săli de clasă renovate și dotate.


Parteneriatul dintre Muzeul Național de Artă al României și Salvați Copiii a însemnat 1.150 de ateliere

diverse de care au beneficiat 850 de copii. Pentru mulți dintre acești copii a fost prima oară când au

vizitat Muzeul Național de Artă al României și au luat contact cu arta. Colaborarea va continua pe

parcursul anului 2024.


Seara de Gală a Festivalului Brazilor de Crăciun va avea loc în data de 8 decembrie, la Muzeul Național

de Artă al României.


De ce contează accesul egal la educație


Nicușor a intrat pe porțile școlii pentru prima dată când avea 12 ani. În acel moment, Nicușor locuia cu

părinții și cei doi frați mai mici (Ionică și Ioana), într-o casă abandonată, în pădure, la marginea

Bucureștiului. Niciunul dintre ei nu mergea la școală. Odată cu intrarea în programul socio-educațional

al organizației, viața lui Nicușor s-a schimbat cu totul. Din primele zile de școală, Nicușor, un copil micuț,

cu vorbire peltică, ne spunea că visul lui este să devină șofer și să călătorească, să vadă lumea.


Copilul acela timid a promovat învățământul primar, ghidat de o învățătoare care a văzut în el dorința

de a schimba ceva. Prin programul A Doua Șansă, primind în continuare sprijin social și educațional,

Nicușor a absolvit 8 clase în doar câțiva ani. Oportunitățile nu au întârziat să apară, astfel încât Nicușor

a fost înscris într-un program de profesionalizare a tinerilor din categorii vulnerabile, a trecut de câteva

etape de selecție și a beneficiat de formare pentru postul de consilier vânzări într-un magazin apreciat

de către generația lui. De-a lungul acestui drum, Nicușor recunoaște că cel mai important lucru a fost că

a primit ajutor la timp.


75% dintre copiii participanți la programele de educație remedială au înregistrat progres școlar bun și

foarte bun. Astfel:

  •  La matematică și șțiințele exacte, procentul copiilor care aveau un nivel bun și foarte bun a

crescut de la 37% la intrarea în program la 69% la finalul anului școlar.

  •  La limba română, procentul copiilor care aveau un nivel bun și foarte bun a crescut de la 33% la

intrarea în program la 75% la finalul anului școlar.


Programele educaționale s-au derulat în București și în județele Argeș, Brașov, Caraș-Severin, Constanța,

Cluj, Dâmbovița, Dolj, Galați, Giurgiu, Hunedoara, Iași, Ilfov, Mureș, Neamț, Olt, Suceava, Timș, Tulcea,

Vaslui, Vâlcea și Vrancea.


Cum stă România: date cheie despre bunăstarea copilului și accesul la servicii sociale


  •  Riscul de sărăcie sau de excluziune socială a crescut pentru copiii din Uniunea Europeană cu 0,4

puncte procentuale, de la 24,0% la 24,4%, între 2020 și 2021, cu rata cea mai ridicată în

România – 41,5%, urmată la distanță de Spania - 33,4%, în vreme ce în Finlanda și Danemarca a

fost cel mai scăzut, în 2021 (13,2% și respectiv 14%), potrivit Eurostat 1 .

  •  În România, riscul de sărăcie sau de excluziune socială este mult mai mare în zonele rurale decât

în mediul urban: în 2021, rata a fost de 16,1% în orașele mari, 30,7% în urbanul mic și suburbii și

50,1% în zonele rurale.

  •  În 2021, peste 1,5 milioane de copii din România (41,5% din numărul total al copiilor) creșteau

în risc de sărăcie sau excluziune socială.


1 Eurostat, Children at risk of poverty or social exclusion, September 2022.


  •   Testele naționale organizate în 2022 cu scopul de a depista problemele timpurii de alfabetizare

arată rezultate slabe la învățătură în școlile din România 2 . Rezultatele arată că doar 11% dintre

elevii cu vârste cuprinse între 6 și 14 ani sunt cititori fluenți, în timp ce 42% dintre elevi sunt

calificați drept "nefuncționali", ceea ce se apropie de analfabetism.


Creatorii care au realizat anul acesta brazi unicat sunt:

GHEORGHE FIKL • OMID GHANNADI & ZOLI TÓTH • LAURA HÎNCU • CONSTANTIN ALEXANDRU

MARINETE • LEMON INTERIOR DESIGN • ENDORPHIN LAB - ADONIS ENACHE & ATELIER DUAL •

DHANIEL NORA, cu sprijinul SEPHORA • UNTOLD CREATIVE TEAM • NICU BOCANCEA & FLORĂRIA IRIS •

SIMONA & GABRIEL GHERASIM - GALLANTIQUE BOUTIQUE • ADELA PÂRVU • MIHAI POPESCU & TWINS

STUDIO • ANA MOHONEA & MARIA MOHONEA - ARCHITECTURAL CHRISTMAS • STUDIUM ON SPACE,

CU SPRIJINUL EDENHOLZ RESIDENCE • ARH. ROXANA DAN, cu sprijinul LISA & CO. • DIANA NICOLAIE &

ELA CRĂCIUN • IULIA TOTOIANU & LIBRIS.RO • SUMMER WELL CREATIVE LAB & KAUSTIK • SMILEY &

HAHAHA PRODUCTION • OVIDIU BUTA împreună cu MARA & TOM. Acestora li s-a alăturat SALVAȚI

COPIII, cu sprijinul ȘTEFANIEI MIRCEA.


Sponsorii care și-au anunțat până acum sprijinul pentru ediția 2023:

Diamond: BCR, Catena, KULTHO Forever Diamonds

Platinum: Garanti BBVA, Kaufland România, Mastercard, Oscar Downstream, OSKAR, Romanian

Business Consult, Smart Soft Power

Gold: Banca Transilvania, Beautik Haute Parfumerie, Clifford Chance Badea, GICA Import Export, MET

România Energy, Wienerberger

Silver: Alumil, CIT ONE, Giscad, Kruk România, Interbrands Orbico România, Maresi Foodbroker,

Maviprod, Mondial Assistance, ONE UNITED PROPERTIES, PEPCO România, Porsche Finance Group

România, Rompetrol, Terapia, Viatris.


Comitetul de organizare: Florentina Costea, Andreea Nicoleta Deliu-Pasol, Omid Ghannadi, Amalia

Năstase, Dhaniel Nora, Andreea Raicu, Gabriela Alexandrescu.


2 European Commission, Education and Training Monitor 2022 Romania


Pentru mai multe detalii:

Liliana Bibac-Moșneguțu, coordonator programe educaționale Salvați Copiii România, tel. 0741.933.599,

email – liliana.bibac@salvaticopiii.ro .


____________

Despre Salvați Copiii România

De 33 de ani, Salvați Copiii România construiește programe sociale, politici publice și practici solide în beneficiul

copilului din România. Expertiza și complexitatea proiectelor la nivel național fac din organizație o instituție socială

esențială, al cărei rol este medierea între societate și autoritatea publică, în beneficiul copilului. În cele peste trei

decenii de activitate, Salvați Copiii a intervenit activ în societate, identificând soluții concrete pentru protejarea și

sprijinirea copiilor vulnerabili, și a militat, în același timp, pentru o colaborare viabilă cu autoritățile decidente,

pentru asigurarea interesului superior al copilului. Salvați Copiii șia asumat rolul de supraveghere vigilentă a

autorităților publice, în așa fel încât acestea să implementeze politici publice de durată care să corecteze cauzele

care duc la vulnerabilizarea copiilor. Totodată, organizația a reușit să creeze rețele active de solidaritate, prin

încurajarea responsabilității sociale a companiilor și a societății, în sens larg. În calitate de membru al Save the

Children, cea mai mare organizaţie independentă din lume care promovează drepturile copilului şi care cuprinde

30 de membri şi desfăşoară programe în peste 120 de ţări, VIZIUNEA noastră este o lume care respectă, pentru

fiecare copil, dreptul său la supraviețuire, educație, protecție și participare, asumându-ne MISIUNEA de a obţine

progrese importante privind modul în care copiii sunt tratați și producerea schimbărilor imediate și de durată în

viaţa acestora. Peste 3.369.000 de copii au fost implicați în programele și campaniile Organizației Salvați Copiii.

fashiondays.ro